Laatste raadsavond oude college verloopt opvallend rustig

Foto's Broca Media.nl

PURMEREND – Wie woensdagavond de raadszaal binnenstapte in de verwachting getuige te zijn van een politieke krachtmeting, kwam bedrogen uit. De laatste avond van de vertrekkende wethouders verliep uiterst gelaten, beleefd en waar nodig zelfs met een vleugje humor. Spannend werd het eigenlijk geen moment. En eerlijk is eerlijk: dat mag ook wel eens en was een verademing.

De publieke tribune was goed gevuld met belangstellenden. Raadsleden begroetten elkaar vriendelijk en beleeft. Alles leek te wijzen op de spreekwoordelijke stilte voor de storm. Zeker gezien de vele moties, amendementen en politieke botsingen uit het recente verleden. Ook de aangename koelte van de airconditioning kon niet verhullen dat dit geen doorsnee avond zou worden.

Toch bleef de verwachte politieke onrust uit. Na een bewogen verkiezingscampagne volgde een moeizame formatie die lange tijd muurvast leek te zitten. Pas na een bewonderenswaardige en strategisch slimme keuze kwam er uiteindelijk beweging in het proces en kon een nieuw college worden gevormd. Daarmee kwam woensdagavond ook een einde aan een bestuursperiode die voor sommigen allesbehalve eenvoudig was.

De scheidende wethouders, onder wie Natalie Saaf, Pascal Verkroost, Coen Lageveen en Chris Boer, namen zichtbaar ontspannen afscheid. Een van hen merkte zelfs op nog nooit zo lang achter de katheder te hebben gestaan. De sfeer was losser dan tijdens veel eerdere vergaderingen. Na toelichtingen op gemaakte keuzes en verschillen van inzicht bleken de vertrekkende bestuurders zelfs opvallend onbevangen en soms bijna oppermachtig in hun beantwoording. Dat had misschien wel wat eerder gemogen, zeggen we dan met een glimlach.

Tegelijkertijd bood de avond ook alvast een eerste inkijkje in de politieke verhoudingen voor de komende vier jaar. Vooral de houding richting de Partij voor Purmerend leek zich voorzichtig af te tekenen. Bij enkele stevige bijdragen vanuit de voormalige PVV-hoek bleven reacties vanuit andere fracties grotendeels uit. Of dat de inleiding is naar een moeizame politieke strijd, zal de komende maanden moeten blijken.

Een formeel of informeel cordon sanitaire zou in ieder geval een slechte ontwikkeling zijn. Democratie vraagt immers niet alleen om verkiezingen, maar ook om debat, tegenspraak en het serieus nemen van kiezers, ongeacht hun politieke voorkeur.

Vanavond volgt het volgende hoofdstuk: het bevragen van de nieuwe, deels onervaren wethouders. Een spannend moment. Want besturen is iets anders dan campagne voeren. De nieuwe bestuurders zullen het Gemeentelijke schip de komende vier jaar op koers moeten houden in een tijd waarin de uitdagingen groot zijn.

Respect

Laten we hopen dat het debat stevig maar respectvol blijft en niet ontaardt in politieke afbraak, zoals voormalig minister-president Dick Schoof in de Tweede Kamer soms onderging.

Aan de nieuwe bestuurders: veel succes voor de komende vier jaar. Aan de vertrekkende wethouders: dank voor uw inzet en werkzaamheden voor de gemeente in de afgelopen bestuursperiode.

Inhoudelijk reageren op dit artikel kan door het invullen van onderstaande bon. Wij zitten klaar.

← Terug

Bedankt voor je reactie. ✨